Varukorg

Undvik ”stressfällan”: Hur du behåller lugnet under en stressig dag

Tessa Brennan

”Uppbokad, upptagen, stressad”

Är detta ord som beskriver hur du känner dig i vardagen? Välkommen till klubben! Men, måste det verkligen vara så? Vi tycker inte det. Vår mindfulness-dagbok Vertellis Chapters, kan bli din hjälp för att behålla lugnet under en stressig dag. Vill du veta hur? Fortsätt att läsa… 


Stressfällan… Vi har alla haft dagar, veckor eller till och med månader där det känns som att allt går i ett… Oavsett om du är en nybliven förälder, har startat ditt eget företag, tar hand om en sjuk familjemedlem eller går igenom någon annan stor livsförändring, tror jag att vi alla kan hålla med om att det finns specifika stunder i våra liv där vi känner oss överväldigade.

När luckorna i våra scheman blir allt färre, är det enkelt för oss att hamna i ”stressfällan”.

 

Vad är stressfällan?

Vaknar du någonsin upp ängslig eller stressad? Känns det som att du springer allt vad du kan för att komma i mål men kippar konstant efter andan? Är svaret på frågan ”hur mår du?” alltid "stressad"?  

Om ditt svar är ”ja” på frågorna ovan finns det en risk att du befinner dig i stressfällan. För det första låt mig bara säga, om du är i stressfällan, är du inte ensam. Sanningen är att de flesta människor känner att de vunnit guldmedalj när de är stressade, upptagna och preciiiiiis lyckats lägga sista biten i det vi kallar livspusslet.

Att "jobba hårt" har hög status i vårt samhälle, de flesta av oss anser att det är ett tecken på framgång. Däremot, att ta hand om sig själv och rikta strålkastaren på sitt välmående uppfattas som ”själviskt”. Men, jag lovar er att detta är långt ifrån sant. 

 

Släppa taget om stressen

När vi säger ’nej’ till stressfällan, tillåter vi oss att säga ’JA’ till glädje, lycka, lugn, god hälsa och även bättre arbetsprestation. Om du har vant dig vid stressad, kan det till en början kännas konstigt att släppa taget den. Men. det jag har lärt mig genom mina egna erfarenheter är att stressfällan inte är hållbar. Den får våra kroppar och viktiga relationer i våra liv att slutligen ge upp.

Om du just nu befinner dig i stressfällan, läs detta blogginlägg för att ta del av mina bästa knep för att släppa taget om stressen, även under en fullspäckad dag.

 

Känner du dig stressad? Prova dessa…

 

Fokusera på din andning

När jag känner att jag hamnat i stressfällan, försöker jag först och främst fokusera på min andning. Det lugnar mig direkt och tillåter mig att bli mer närvarande. Ta en sekund, oavsett var du är, slut dina ögon och börja andas långsamt och djupt. Rikta din uppmärksamhet på dina andetag om dina tankar rusar, tillåt dina tankar att passera försiktigt förbi. Släpp taget om skuldkänslor om du upplever det. Vissa tycker det är lättare att fokusera på andningen genom att räkna andetagen eller upprepa mantrat ”So Hum” vilket betyder ”Jag är det”.

Efter du fokuserat på din andning ett tag, känn efter hur det känns i kropp och sinne. Hur du reagerar när du tänker på vissa människor eller händelser. Känner du dig avslappnad? Är det lättare att behålla lugnet?

 

Gör tid för självreflektion

När livet känns intensivt, var noga med att göra tid för självreflektion. Personligen tycker jag om att reflektera genom att skriva i Vertellis Chapters (där kan du spendera så lite som fem minuter av din tid eller en hel timme!), men du kan även utöva självreflektion under en promenad i naturen eller genom att sitta i tystnad sitta i soffan med en kopp te. Använd denna stund för att ställa viktiga frågor till dig själv som ofta kan bringa klarhet i stressiga situationer. Några av mina favoritfrågor är:

  • Vad är jag tacksam för?
  • Vad går bra i mitt liv?
  • Håller jag mig fast vid något som inte längre ger mig, eller människorna i min närhet, glädje?

Gör denna stund till din. Om du behöver lite mer struktur (som jag behöver), läs mer om Vertellis Chapters. Något jag tycker väldigt mycket om med boken är att den redan innehåller massor av självreflekterande frågor, det enda jag behöver göra är att ta upp en penna och börja skriva!

 

Slarva inte med dina goda vanor

Jag har inga problem med att erkänna att jag älskar kaffe och är inte den som säger ’nej’ till en smarrig dessert. Men, jag älskar även att ta hand om min kropp genom att regelbundet träna, äta näringsrik mat och vara noga med min sömn.

Däremot, när jag är i stressfällan, är det lätt hänt att jag slarvar med dessa goda vanor. Jag ser mig själv dricka tre stora koppar kaffe innan lunch, omedvetet snaska på choklad mellan målen och ignorerar gymkortet som ligger i plånboken. Låter det bekant?

Om du kan relatera till detta, tror jag att du är fullt medveten om att slarva med sina goda vanor inte är vägen att gå för att komma ur stressfällan. Om du är som jag, vet du förmodligen redan om att när du slutar ta hand om dig själv, känner du dig oftast mer stressad. Så, när du känner att stressen smyger sig på, var noga med att fortsätta med dina hälsosamma vanor som i vanliga fall får dig att må så bra. Du behöver heller inte vara för strikt mot dig själv, eller sätta upp för högra krav. Ta en halvtimmes promenad efter kvällsmaten eller välj ett äpple istället för gott och blandat när hungern slår på.

P.S. Jag vill även tillägga – detta tips är verkligen en av mina största utmaningar. Om detta, eller några av mina andra tips/knep känns som en utmaning för dig, kom ihåg att vara snäll mot dig själv. Det handlar inte om att vara perfekt, utan att prova nya strategier som i slutändan hjälper dig att känna dig mindre stressad och mer lugn.

 

Träffa andra människor

Människor är skapta för att leva i grupp. När vi inte gör tid för att umgås med andra, förnekar vi ett mänskligt grundläggande behov. När ditt schema är fullspäckat med diverse måsten, kan de faktiskt hjälpa att avsätta lite tid för att umgås med människor som du tycker om. Det minskar stress, skapar känslor av gemenskap och gör dig lyckligare.

Precis som de goda vanorna jag tidigare nämnde, behöver du inte ställa för stora krav på dig själv. Du behöver inte planera och ordna världens middagsbjudning till alla dina vänner, utan det kan vara så enkelt som att införa en ”inga telefoner policy” vid matbordet. Eller skärmfri timme med din partner varje kväll. Jag vet själv om att när jag gör tid för att umgås med andra, känner jag mig betydligt mer produktiv på mitt jobb, känner mig mer uppskattad, stöttad och jag befinner mig inte längre på gränsen till utbrändhet.

 

Fråga dig själv: Vad är absolut viktigast just nu?

När stressen är som mest påtaglig och du nästan känner dig gråtfärdig, ta en stund och fråga dig själv: Vad är absolut viktigast just nu? När jag har hamnat i stressfällan, beror det vanligtvis på att jag lägger lika mycket vikt och energi på alla saker jag måste göra. I verkligheten dock, finns det saker som faktiskt kan vänta till nästa vecka, det finns uppgifter jag kan delegera till andra och jag har själv makten att säga ’nej’ till saker. Genom att komma fram till vad som är viktigast just nu, kan jag börja ta itu med högprioriterade uppgifter och sluta stressa över saker som inte är särskilt brådskande.

 

Några tips till oss?

Vi skulle bli så glada att få höra från dig! Har du provat några av dessa tipsen? Vad är dina bästa sätt för att undvika stressfällan? Lämna gärna en kommentar.

 

 


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Lämna en kommentar

Vänligen notera, kommentarer måste godkännas innan de kan visas