Varukorg

Mindfulness + Moderskap: En guide för nyblivna mammor

Anique Bleumink

Det finns ingen tvekan om det – att vara en nybliven mamma är tufft. Samtidigt som du lär dig att ta hand om denna underbara lilla människa, får du väldigt lite sömn, läker efter förlossningen och försöker (så gott du kan) ta hand om allt annat som tillhör vardagslivet.

Med alla emotionella toppar och dalar som kommer i samband med att bli förälder – hur kan du trots det se till att du känner dig tillfreds och närvarande med din lilla bebis? Svaret är: mindfulness.

Varför mindfulness är viktigt

Att starta familj innebär mer ansvar, och för de flesta föräldrar, mindre ”egentid”. När denna stora livsstilsförändring sker, är det lätt att slå på autopilot och strunta i allt som har med mindfulness att göra. Dock är mindfulness (enligt mig) nyckeln till att vara närvarande med sina barn, välja glädje framför stress och visa tacksamhet mot oss själva. Det bästa av allt (särskilt för alla nyblivna mammor där ute) är att mindfulness inte behöver vara tidskrävande.

Det låter kanske orealistiskt att du som nybliven mamma ska hinna med att utöva mindfulness, jag menar – hinner du ens gå på toa? Men sanningen är att det finns massor av mindfulnessövningar som du kan göra som inte tar särskilt lång tid men är oerhört effektiva.

Om du är en nybliven förälder och är på jakt efter några snabba + enkla mindfulnesstekniker som du kan utöva i vardagen, fortsätt läsa för att ta del av mina favoritövningar som ger dig glädje och ökar medvetenhet, även i stressiga situationer.

Fyra snabba och enkla mindfulnesstekniker för nyblivna mammor

Tacksamhet

När din bebis får ett utbrott och inget du gör tycks fungera (inte hungrig, behöver inte byta blöja, har precis sovit...) kan vara oerhört frustrerande och stressande. Som du säkert redan vet, hjälper frustrationen varken dig eller din bebis.

Det låter kanske galet, men denna kaotiska stund är ett perfekt tillfälle att fokusera på tacksamhet. Det tar endast några sekunder och allt som krävs är att du frågar dig själv, ”Vad är jag tacksam för?” Ditt svar behöver inte vara något stort, lägg det på din egen nivå. Det kan vara blommorna som växer utanför ditt fönster eller morgonkaffet som din partner gjorde åt dig i morse. Att göra detta förändrar kanske inte situationen du befinner dig i (utbrottet är lika explosivt som för några sekunder sedan), men genom att fokusera på tacksamhet kan du förändra ditt tankesätt och på så sätt påverka hur du hanterar situationen.

En sak i taget

Under de första dagarna som nybliven mamma är det helt normalt och förståeligt att känna sig överväldigad av det ansvar som kommer med denna nya roll. Men – som tur är – finns det underbara mindfulnesstekniker som du kan använda när nybliven-mamma-känslorna svämmar över. När du inte fått sova på tre dagar och inte kan förstå hur du ska orka med att amma eller byta ytterligare en blöja, tänk på att ”ta en sak i taget”.

När du tar en sak i taget, fokuserar du endast på en uppgift. Stressa inte över när din bebis kommer att vakna från sin sovstund eller om det kommer bli skrikigt nästa gång ni går till Ica för att handla. Genom att försöka vara medveten här och nu, blir det även lättare för dig att känna dig lugn och motiverad.

Självreflektion

Jag är säker på att du hört det från vänner eller familjemedlemmar som också är föräldrar: barn växer upp snabbt. Jag vet inte hur många av mina vänner som har sagt ”Var det inte jag som precis hade en nyfödd hemma?” Jag förstår vad de menar nu! Med allt ansvar som kommer med en liten bebis är det inte konstigt att tiden börjar kännas som en enda stor dimma.

Så, hur kan du ta vara på dessa dyrbara stunder som nybliven mamma? Självreflektion. Med hjälp av självreflektion kommer du lättare kunna uppskatta allt som går bra i ditt liv just nu och bli mer uppmärksam på det som hade kunnat gå bättre. Detta behöver heller inte ta lång tid. Du kan utöva självreflektion i en dagbok i fem minuter medan din bebis sover eller kanske till och med klämma in en 15 minuters paus en gång i veckan.

Det finns inga regler – du gör det som blir bäst för dig.

P.S. Vill du börja med självreflektion men vet inte hur? Spana in Vertellis Chapters. Denna unika inspirationsbok tar bort frågetecknet när det kommer till självreflektion. Boken är perfekt för nyblivna mammor som inte behöver ytterligare en sak att försöka klura ut!

Rikta strålkastaren på dina behov

Enligt mig är den största myten gällande nyblivna mammor att deras behov inte är lika viktiga längre. Du vet den frasen ”du kan inte hälla från en tom kopp”? Enligt mig stämmer det väldigt bra in på nyblivna mammor.

Som nybliven mamma kanske några av dina tidigare behov förändras (kommer du ihåg tiden då du trodde att du inte skulle överleva utan din åtta timmars sömn?), men du har fortfarande behov och de är fortfarande viktiga. Tricket är att försöka lista ut vad dina nya behov som mamma är. För att göra detta – ta en stund och fokusera på dig själv. Behöver du något just nu? Om svaret är ja, kan du göra det själv? Om inte, kan du fråga om en vän, familjemedlem eller din partner kan hjälpa dig? Var inte rädd för att be om hjälp! :)

Har du några bra tips för nyblivna mammor?

Har du någon mindfulnessteknik som funkar perfekt för dig som du vill dela med dig av? Lämna gärna en kommentar! Gemenskap är en stor del för föräldraskap, så låt oss alla ge varandra en hjälpande hand.

Bio: Tessa från Vertellis är från USA och älskar att skriva. När hon inte sitter och skriver, studerar hon gärna Shakespeare eller utforskar nya platser i naturen.

Tre saker hon inte kan leva utan: god mat, gott kaffe och härliga samtal.

 


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Lämna en kommentar

Vänligen notera, kommentarer måste godkännas innan de kan visas