Varukorg

4 frågor för att ta reda på vad som gör dig lycklig

Anique Bleumink

Du kan bli lyckligare nu. Inte imorgon eller nästa vecka, utan nu.

Greppa en penna, ta en bit papper och bli lyckligare redan idag genom att besvara dessa 4 frågor.

Jag hör de säga: ”Du ska göra det som gör dig lycklig”. Mina föräldrar menade verkligen det. ”Toppen, då gör jag det”. Vad skulle jag annars svara? Dagar, veckor och år flög mig obemärkt förbi, med toppar och dalar såsom ett dåligt förhållande, ett kärleksfullt förhållande, en utbrändhet, en härlig semester och så vidare. När allt detta hände, frågade jag aldrig mig själv: ”Vad gör mig lycklig?”

Det är jag inte särskilt stolt över, för jag inser nu mer än någonsin att: ”How we spend our days is, logically, how we spend our lives”. Detta citat från – Vertellis Chapters – är inspirationen till detta blogginlägg: att bli lyckligare nu.

Om tjugo år kommer du att vara mer besviken på allt du inte gjorde snarare än det du faktiskt gjorde.

Bli & förbli lycklig

Känner jag mig lyckligare än någonsin just nu? Jag tror faktiskt det. Betyder det att jag har nått maxgränsen för lycka (vad det nu är)? Förmodligen inte. Jag ser lycka som en flytande process som kräver uppmärksamhet och underhåll, eller reflektion. I ett tidigare blogginlägg skrev Bart varför det är viktigt med självreflektion. Klicka här för att läsa hans inlägg.  

När vi är medvetna om att vi behöver värdefull tid för oss själva för att kunna investera i vår personliga lycka, minskar vi även riskerna för stress och utbrändhet.

Du kan bli lyckligare nu. Inte imorgon eller nästa vecka, utan nu.

Greppa en penna, ta en bit papper och bli lyckligare redan idag genom att besvara dessa 4 frågor. Det bästa med denna övning är att det tar endast några minuter!

4 frågor

Skriv ner följande frågor på ett papper med tillräckligt med plats mellan frågorna. Tanken är att du ska skriva ner dina svar direkt efter du läst frågorna. Det är viktigt att du ärlig mot dig själv. Skriv därför ner allt, endast då kommer det bli tydligt för dig vad som fungerar bra i ditt liv och vad du skulle vilja ändra på.

Fråga 1: Vad gör du i ditt liv som du vill fortsätta med?

En timmes promenad med din bästa vän varje vecka? Lagar extra goda middagar på helgerna? Egenföretagare? Läser? Lär dig att spela piano?

Fråga 2: Vad skulle du vilja förändra i ditt liv?

Byta jobb? Börja med någon sport? Träffa vänner oftare? Mindre socker? Läsa en tidning eller bok utan att bli störd av din familj eller telefon?

Fråga 3: Vad gör du i ditt liv som du inte vill göra längre?

Spenderar för mycket tid på sociala medier? Pendlar fram och tillbaka till jobb? Bråkar med en familjemedlem? För mycket shopping? Dricker kaffe med din jobbiga granne varje onsdag?

Fråga 4: Vad gör du inte i ditt liv som du heller inte vill börja med?

Detta är en viktig fråga som kräver en förklaring. Den uppmärksammar ohälsosamma beteenden som du medvetet försöker hålla borta från ditt liv. Till exempel rökning eller dricka alkohol. Du kanske rökte eller drack för mycket tidigare, men har nu slutat med det för din egen skull.

När du har besvarat alla frågor, skulle jag vilja att du tittar på svaren till fråga 1 och 4. Jag lovar dig: detta kommer att få dig att må bra! Det är en indikation på vad som går bra i ditt liv och vad som bidrar till din personliga lycka.

Gå sedan till fråga 2 och 3. Dessa svar är en indikation på vad som inte går så bra i ditt liv och vad som stoppar dig från att bli lycklig. Tro mig – alla kommer att skriva ner ett eller flera svar. Vi är trots allt bara människor.

Fråga dig själv hur länge du har gjort dessa saker som du egentligen inte vill göra. Månader? År? ”Fort barnen blir äldre/när jag har mer pengar/när jag har mer tid, kommer jag att förändra detta.” Försök att bli medveten om att dessa termer ”när jag har” eller ”så fort” står i vägen för din lycka. Awareness is the first step towards a new reality (Vertellis Chapters)

 

Nu då? Hur kan jag bli lyckligare nu?

Gå tillbaka till dina svar på fråga 2 och 3 och välj ett svar. Koppla sedan det till en åtgärd. En positiv erfarenhet kommer att ha en kompenserande effekt på de negativa.

Ställ frågor till dig själv som: vad behöver jag detta till? Vem kan hjälpa mig? Hur mycket tid vill jag spendera på detta?

Föreställ dig: Nästa lördag skulle du vilja vara hemma själv i två timmar med din nya bok, berätta sedan detta för din partner och fråga om hen skulle kunna ta med barnen på någon rolig utflykt under tiden. Om detta inte går, försök hitta en annan dag som passar bättre och planera in det. Detta är såklart endast ett exempel, vi alla lever helt olika liv.

För att sammanfatta detta blogginlägg använder jag ytterligare ett citat från Vertellis Chapters: ”The bad news: time flies. The good news: you are the pilot”

All kärlek,

Anique från Team Vertellis

Anique har tidigare arbetat som Social Worker & Integrated Lifestyle Coach, men började jobba för Vertellis efter slumpmässigt träffat Sijmen från Vertellis på Bali. Anique älskar att skriva och när hon inte skriver underbara texter för Vertellis tycker hon om att läsa, äta god mat, dricka gott vin med vänner och mysa med hennes katter Hugo och Fleur.


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Lämna en kommentar

Vänligen notera, kommentarer måste godkännas innan de kan visas