Varukorg

8 tips hur du gör hemmet till den bästa arbetsplatsen under coronakrisen

Anique Bleumink

Arbeta som bäst hemifrån under coronakrisen:
8 personliga tips för att förbättra fokus och koncentration när du jobbar hemifrån. 


Jobba hemifrån, för ett år sedan var det något vi alla ville göra oftare! Sovmorgon, ingen pendling, börja dagen i pyjamas, gott kaffe och äntligen få extra tid över till träning. Sedan kom corona och vi alla blev helt plötsligt tvungna att jobba hemifrån. Vad visar sig nu vara fallet? Att det är väldigt svårt att behålla fokus och koncentration när du jobbar hemifrån under en lång period. Just därför tänker jag dela med mig av mina inte-så-hemliga-hemligheter hur du lyckas förbättra din koncentration när du jobbar hemifrån. 



8 tips på hur du lyckas med att jobba hemifrån: 


Tips 1: ändra “jag jobbar hemifrån” till “jag jobbar” 

Tips 2: gör upp ett schema som fungerar för dig 

Tips 3: skapa rutiner 

Tips 4: skriv ner tankar som dyker upp direkt, fortsätt sedan med det du höll på med

Tips 5: inga distraktioner

Tips 6: schemalägg dina pauser 

Tips 7: reflektera!

Tips 8: barn? Acceptans är bättre än frustration 


Bra fokus?

Känner du att du trivs som fisken i vattnet när det kommer till att jobba hemifrån? Är du effektiv varje dag och somnar in med en nöjd känsla varje kväll OCH får tillräckligt med energi från att umgås med vänner/familj genom videosamtal? Fantastiskt!

Däremot tror jag att de flesta människor upplever många utmaningar och svårigheter när det kommer till att jobba hemifrån. 


Ju fler människor som jobbar hemifrån desto större svårigheter uppstår för de som inte har ett starkt fokus i sig själva och nu måste förlita sig helt och hållet på sig själva, utan en daglig kontakt med kollegorna och kontorets trygga rutiner. 



Jobba var du vill! 

Japp, jag var - och är - en av dem. “Åh, så härligt! Men tycker du inte det är svårt? Blir du inte alltid distraherad av annat?”. Mitt svar på dessa frågor är, ”nej inte längre och nej det blir jag inte… men det har varit en läroprocess.”

Vertellis har inte ett kontor. Vårt team består av entusiastiska ”digital nomads” som jobbar runt om i världen! Till exempel, jag jobbar i Nederländerna, men Sijmen bor på Bali. Moa jobbar i Sverige, Vanessa och Estefania i Tyskland.
Vi älskar friheten som vi får genom att jobba för Vertellis.

 



Anna jobbade även från Bali ett tag!  😃

För att komma tillbaka till min tjejkompis fråga: tack vare mina 8 tips som du finner nedan, har jag blivit bättre på att undvika fallgroparna som finns när man jobbar hemifrån. Som jag sa, det har varit en läroprocess (så strunta i om du inte lyckas direkt) men jag hoppas att dessa tips kan hjälpa dig att bli mer fokuserad när du behöver jobba hemifrån!

 

 

8 tips på hur du göra hemmet till din bästa arbetsplats under coronakrisen

Tips 1: Byt ut ”Jag jobbar hemifrån” till ”Jag jobbar”

Du jobbar hemifrån, helt korrekt. Borde du då vara mer flexibel med dina arbetstimmar? Nope! Prata med din familj, släktingar och vänner och var tydlig med hur ditt arbetsschema ser ut, så du slipper bli alltför frikostig med din tid. Om du inte gör detta, finns det en risk att någon ber dig följa med till IKEA en måndag kl. 10:00 eller att en vän spontant tittar förbi på en fika mitt på dagen. Mysigt, men katastrof för din fokus då det kan vara svårt att hitta tillbaka till samma work flow som du var inne i tidigare.

Om du känner att du ständigt måste kompromissa med din tid, försök att bli mer medveten över hur mycket tid du faktiskt förlorar. Bestäm dig sedan för att i fortsättningen respektera din arbetstid och var inte rädd för att be andra göra det också.


Reflektera över din dag med Vertellis Chapters




Tips 2: gör upp ett schema som fungerar för dig 

I flera år hade jag en to-do lista för att hålla koll på mina arbetsuppgifter. Jag kände mig ”organiserad” men det jag hade var en oändligt lång lista med saker att göra utan särskild ordning och ingen tydlig bild när allt skulle vara klart.

Resultatet: dålig överblick och mer stress.

Okej, så nu ska jag berätta varför du måste göra en plan som fungerar för dig. Var kritisk och ärlig mot dig själv. Sluta göra saker som uppenbarligen inte fungerar. Försök att hitta nya sätt att planera din tid på. Personligen så hittade jag den bästa lösningen i Vertellis Life Planner. Varje morgon frågar den mig ”What is the most important thing today?”. Sedan skriver jag ner fyra uppgifter plus två bonusuppgifter. Först på listan har högst prioritet, sist är mindre brådskande.

På så sätt får jag en tydlig och strukturerad plan över min dag.



Tips 3: Skapa rutiner  

Börja jobba samma tid varje dag. Detta skapar med stabilitet i din vardag. Jag skulle även rekommendera att planera in andra aktiviteter. Till exempel om du tränar regelbundet, planera in tider/dagar för din träning och håll dig till dessa tider/dagar. Om det står med i schemat precis som andra jobbrelaterade uppgifter, kommer du inte vara lika frestad att skjuta upp det. Genom att skapa fasta rutiner, kommer du använda din tid på ett mer effektivt sätt samt känna dig mindre stressad.



Tips 4: skriv ner tankar som dyker upp direkt, fortsätt sedan med det du höll på med

Om du är som jag, har du säkert tusen olika tankar och idéer i ditt huvud. Ibland handlar det kanske om ett annat projekt som du vill börja jobba på eller ett framtida tandläkarbesök. Oavsett vad det är, så är det lätt att bli distraherad av dessa tankar och ibland släpper du allt för att DIREKT ta itu med dem. Men, detta beteende kan rubba din koncentration. Som tur är har jag hittat ett nytt sätt att handskas med detta: min this-is-not-for-now-list.

När en ny tanke ploppar upp i mitt huvud under tiden jag jobbar, tar jag en sekund och skriver ner det för att sedan fortsätta med det jag höll på med. På så sätt känner jag mig mer organiserad och fokuserad på det jag gör i nuet. Ge det ett försök!



Tips 5:  Inga distraktioner, endast hjälpmedel

Så fort du sätter dig ner i ditt hemmakontor (jag rekommenderar starkt att skapa ett hemmakontor), sätt dig ner för att arbeta, inget annat. Undvik att bli distraherad av saker som inte är jobbrelaterat som t.ex. disk som borde ställas in i diskmaskinen eller en inköpslista som borde skrivas. Om du kan, sätt din telefon på ”stör ej” och lägg sedan ifrån dig den. Se till att allt du behöver för att jobba är inom räckhåll, såsom vatten, din kalender (för mig är det Vertellis Life Planner), anteckningsblock och penna.

 

Gå ut med hunden kan göra underverk! 




Tips 6: schemalägg dina pauser 

Var noga med att alltid ta pauser, oavsett om du känner dig superfokuserad på det du håller på med. Ibland är du kanske så inne i ditt arbete att du missar att käka lunch, ta toalettpauser, tända lampor trots att det blivit mörkt ute osv. Om jag inte påminner mig själv om att ta pauser finns det en stor risk att jag förlorar mig helt och hållet i mitt jobb (vilket över tid, kan leda till utbrändhet). Ett tips är att sätta en timer för dig själv eller schemalägga pauser under din arbetsdag så du inte glömmer bort att ta dem.

När det är dags att ta en paus, lämna datorn och gör något helt annat. Gå en kort promenad eller gör en kopp kaffe/te. Tänk på – att regelbundet ta pauser är oerhört viktigt och gör dig i slutändan mer produktiv. Känn efter hur många pauser du behöver ta eller hur ofta, gör en plan som passar dig bäst.



Tips 7: Reflektera!

Avsluta din arbetsdag med självreflektion. Jag använder min Life Planner för detta. Det tar mindre än tre minuter för mig att blicka tillbaka på min to-do-lista som jag skrev i början av dagen och svara på frågan ”What are you proud of?”. Genom att avluta dagen med denna fråga, känner jag mig stolt, motiverad och exalterad inför morgondagen.

Förutom denna snabba självreflektion, skriver jag även ner mina tankar och upplevelser precis innan jag går och lägger mig. Detta hjälper mig att somna snabbare samt ger mig nya insikter. För detta använder jag Vertellis Chapters, min personliga självreflektionscoach i formen av en bok. Vertellis Chapters guidar mig till självreflektion med diverse frågor, inspirerande citat och berättelser. Perfekt att göra kvällstid då hjärnan håller på att varva ner efter en fullspäckad arbetsdag. 😉


 

Tips 8: barn? Acceptans är bättre än frustration 

Alla tidigare tips fungerar även i ett hushåll med barn. Om det finns två vårdnadshavare, bestäm vem som jobbar när. Gör upp ett schema och skapa rutiner, precis som med träningen. Till exempel, yoga för barn är även kul för föräldrar!

Att jobba hemifrån med barn är inte lätt, men det viktigaste är nog bara att acceptera läget. Helt ärligt, finns det egentligen något sötare än en litet barn som undrar varför personen på skärmen (din chef) ser så arg ut? 

Bonustips: skriker barnen efter din uppmärksamhet och vill att du ska leka med dem? I detta blogginlägg kan du läsa mer om hur du, på ett lätt sätt, underhåller dina små älsklingar i hemmet.

Jag hoppas att mina personliga tips kommer att fungera för dig med. Att jobba hemifrån har många fördelar; du måste bara hittat ett sätt som fungerar för dig!

Har du några tips hur du jobbar som bäst hemifrån? Eller känner du igen dig i mina upplevelser? Lämna gärna en kommentar! Inspiration = nya lärdomar 💛


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Lämna en kommentar

Vänligen notera, kommentarer måste godkännas innan de kan visas