Varukorg

6 tips hur du kan utöva okomplicerad mindfulness

bart kloosterhuis

Reducera stress och öka fokus: 6 tips hur du kan utöva okomplicerad mindfulness 

Mindfulness: en metod som inte längre kan ignoreras. Mindfulness har influerat alla våra initiativ och format vår vision: att förändra sättet vi umgås med varandra OCH oss själva i dagens digitaliserade värld. Vår unika mindfulness-dagbok Vertellis Chapters är ett bevis på att mindfulness inte är ett luddigt och diffust påhitt. Det är enkelt, givande och livsförändrande.

Läs vidare för 6 tips hur du kan börja utöva okomplicerad mindfulness.

Är inte mindfulness endast till för människor som gått in i väggen? 

Många av oss associerar mindfulness med stress eller utbrändhet. Vilket egentligen inte är särskilt förvånande eftersom läkare och psykologer uppmuntrar patienter med utmattningssymptom att utöva mindfulness som rehabiliteringsmetod. Är då mindfulness endast till för människor som redan mår psykiskt dåligt? Nej, inte alls. Mindfulness är till för alla.  

Varför är mindfulness så betydelsefullt? 

Varför letar vi nu mer än någonsin efter nya sätt att interagera mindfulness i våra liv? Enkelt: eftersom teknologin blir allt mer närvarande i våra vardagliga liv. Vi är tillgängliga 24/7 och enligt Mark Tigchelaar hjärnforskare och författare, har antalet stimuli som våra hjärnor dagligen bearbetar ökat femfaldigt sedan 1980-talet. Fun fact: detta motsvarar att läsa 174 tidningar per dag. 

Nedan finner du 6 tips för att utöva okomplicerad mindfulness som du kan börja använda redan idag! 

Sammanfattning

Tips 1. Ta en kalldusch 

Tips 2. Skriv ner dina tankar

Tips 3. Reflektera över din dag

Tips 4. Spara dina meddelanden

Tips 5. Ät “mindfulness-mat”

Tips 6. Ta inte med dig telefonen på toalettbesök

Tips 1: Ta en kalldusch

Att ta en riktigt varm dusch kan vara helt fantastiskt! Särskilt när det är vinter och kallt ute. Men, något som är ännu bättre för kropp & sinne är att ta en kalldusch på morgonkvisten. Känns lite väl intensivt för dig? Prova då istället att avsluta din dusch med 30 till 60 sekunder med kallt vatten. Fortfarande för intensivt? Prova då att utmana dig själv med kallvatten i din egen takt. En liten tröst, vattnet behöver inte vara iskallt, men ändå så pass kallt att du chockar kroppen lite grann. Jag kommer inte gå in på alla fördelar med att duscha kallt riktigt än (men det finns många!), jag kommer spara detta till nästa blogginlägg!

Men, personligen älskar jag det! Främst tack vare alla positiva fördelar denna rutin för med sig. När det kalla vattnet sköljer över din kropp, går den in i en kortvarig stress. Denna dagliga, kroppsliga och kortvariga stress kan du se som ett slags vaccin. Du får en dos stress på morgonkvisten som kommer att skydda dig mot andra stressfaktorer under dagen. Bra va? 

 

Tips 2: Skriv ner dina tankar

Gärna tre gånger i veckan morgon eller kväll. Se det som en nedladdning av din hjärna. Det är som man säger, ett välstädat hem är samma som ett välstädat sinne. Hur gör jag då detta? Personligen använder jag Vertellis Chapters. En mindfulness-dagbok som jag själv skapat och som hjälper mig att leva mitt liv mer medvetet och positivt. Att skriva ner mina tankar varje dag har en avslappnande effekt. Jag gör det inte på exakt samma tid varje dag, utan jag gör det när jag känner att jag behöver det. Detta innebär att jag alltid har med mig min Chapters vart jag än går. 

Jag har valt att inte ha internet tillgängligt på min telefon, endast på fasta punkter som i mitt hem eller där jag kan koppla upp mig på ett wi-fi. Detta gör att jag sällan tittar på min telefon när jag är på språng. Istället ser jag mig omkring eller, så slår jag mig ner och skriver i min Vertellis Chapters. Innan jag somnar, ser jag även till att boken finns inom räckhåll (om jag inte redan skrivit ner alla tankar för dagen).
Resultatet? Bättre sömn och klarare sinne. Win-win! 

Nyfiken på Vertellis Chapters? Du kan läsa mer om boken här

Tips 3: Reflektera över din dag

Vad har du varit med om? Hur kändes det? Vad har du lärt dig? Vad gick bra och vad kan du göra bättre eller annorlunda imorgon?
Detta är exempel på oerhört bra och effektiva frågor som du kan ställa till dig själv i slutet av dagen. Reflektion är bra för oss av många olika anledningar: 

#1 Du ger din hjärna chansen att skapa ordning i kaoset samtidigt som du lär dig av dina erfarenheter. 

#2 Det gör dig mer positiv, självmedveten & självsäker 

Glöm heller inte denna fråga: vad är du tacksam för? Vi tenderar ofta att reflektera över allt som inte går bra under en dag. När du börjar tänka över det som du faktiskt är tacksam för, tvingar du dig själv att skifta fokus till det positiva. Om du gör detta tillräckligt ofta kommer synapserna (kopplingarna mellan dina hjärnceller) i din hjärna skapa fler positiva sammankopplingar. Med andra ord, du kommer att bli en mer optimistisk människa! 

Försök att reflektera genom att skriva med endast hjälp av papper och penna. Eller så kan du använda Vertellis Chapters! Denna bok ställer dagligen bra och genomtänkta frågor till dig samt innehåller inspirerande citat och berättelser. Föredrar du att enbart använda papper och penna? Det funkar bra det med!

Om du är i ett förhållande och/eller har barn, är det givande att tillsammans reflektera över dagen t.ex. runt middagsbordet eller innan ni går och lägger er. Det är ett fint sätt att se till att vara involverade i varandras liv. 

Tips 4: Spara dina meddelanden

Planera in stunder under dagen där du svarar på alla meddelanden du får. Att konstant svara på e-mails, sms och liknande via din telefon eller laptop är inte lika med mindfulness. Det hindrar dig från att göra det du vill och kan ibland förstöra ett riktigt bra flow som du är inne i. Tänk istället så här: är det väldigt viktigt, kommer de att ringa dig. En fysisk fördel med dessa skärmfria stunder är att de förbättrar dina hormonnivåer. När du sitter framför en skärm under en lång period, reduceras din melatoninproduktion. Särskilt på kvällarna! Melatonin? Ditt sömnhormon. 


Att ta väl hand om sig själv innebär även att ge sig själv en god natts sömn. Så, begränsa din skärmtid på kvällarna och skriv istället ner dina tankar med hjälp av penna och papper innan du somnar. 

 

Tips 5: Ät “mindfulness-mat”

Vilket innebär: ät inte framför TV:n, vid din laptop, med din telefon i handen eller medan du läser. Försök att vara medveten om vad du stoppar i dig, reflektera över hur det smakar och njut av det som finns på tallriken. 

Känns detta rent ut sagt omöjligt när du tänker på dig själv och din familj? Det är du inte ensam om 😉 Men, inget är omöjligt!

Berätta för alla vid bordet att du vill göra en övning - kalla det för ett experiment eller en lek om du vill - och att du vore väldigt glad om alla skulle vilja ge det ett försök. Ni ska inte leka tysta leken, utan uppgiften är att försöka fokusera på alla smaker ni upplever. Sedan diskuterar ni (tillsammans) efter måltiden vad ni tyckte. Fanns det en smak som var väldigt framträdande? Var det gott, saknades det något? 

Ge det ett försök!

Tips 6: Ta inte med dig telefonen på toalettbesök

Förutom att det är väldigt ohygieniskt, gör det dig även rastlöst och ofokuserad. Slappna av och gör det du ska. Bra för sinnet och bra för magen. Se varje toalettbesök som en mental paus. Rätt härligt ändå, inte sant? 

Jag hoppas att du får användning av mina tips. Prova en eller två! Fungerade det? Då kanske du kan prova ett till. 

Vi delar med oss av fler tips för att utöva okomplicerad mindfulness i Vertellis Chapters. Dessa tips är inspirerade av stoicismen, som jag är ett stort fan av. 


Lycka till!


El Bart. 


I18n Error: Missing interpolation value "antal" for "{{ antal }} kommentarer"


Lämna en kommentar

Vänligen notera, kommentarer måste godkännas innan de kan visas